wtorek, 14 stycznia 2020

Uroczystość Świętego Pawła Pierwszego Pustelnika - 15 stycznia 2020

Środa, 15 stycznia 2020
ŚW. PAWŁA, PIERWSZEGO PUSTELNIKA
Uroczystość

Teksty liturgii Mszy św.


Jeśli strona nie wyświetla się poprawnie, kliknij tutaj, aby wyświetlić ją w prostszej wersji.

Ps 55, 7-9

Gdybym miał skrzydła jak gołąb, to bym uleciał i spoczął. * Oto bym uszedł daleko, zamieszkał na pustyni. * Prędko bym wyszukał sobie schronienie od szalejącej wichury, od burzy.


Odmawia się hymn Chwała na wysokości Bogu...


 

Boże, Ty sprawiłeś, że święty Paweł, nasz ojciec, na pustyni osiągnął świętość,  spraw przez jego przyczynę, abyśmy, rozwijając w sobie ducha modlitwy i służby, * zbliżali się w miłości do Ciebie. Przez naszego Pana Jezusa Chrystusa Twojego Syna,  który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego, * Bóg, przez wszystkie wieki wieków.


Eliasz poszedł, aby uczynić według rozkazu Pańskiego
1 Krl 17, 2-6

Czytanie z Pierwszej Księgi Królewskiej. Pan skierował do Eliasza to słowo: "Odejdź stąd i udaj się na wschód, aby ukryć się przy potoku Kerit, który jest na wschód od Jordanu. Wodę będziesz pił z potoku, krukom zaś kazałem, żeby cię tam żywiły". Poszedł więc, aby uczynić według rozkazu Pańskiego, i podążył, żeby zamieszkać przy potoku Kerit na wschód od Jordanu. A kruki przynosiły mu rano chleb i mięso wieczorem, a wodę pijał z potoku.

Oto słowo Boże.


Ps 34, 2-4. 6. 9. 12. 14-15

Refren: Po wieczne czasy będę chwalił Pana.

Będę błogosławił Pana po wieczne czasy, *
Jego chwała będzie zawsze na moich ustach.
Dusza moja chlubi się Panem, *
niech słyszą to pokorni i niech się weselą.
Refren: Po wieczne czasy będę chwalił Pana.

Wysławiajcie ze mną Pana, *
wspólnie wywyższajmy Jego imię.
Spójrzcie na Niego, a rozpromienicie się radością, *
oblicza wasze nie zapłoną wstydem.
Refren: Po wieczne czasy będę chwalił Pana.

Skosztujcie i zobaczcie, jak Pan jest dobry, *
szczęśliwy człowiek, który znajduje w Nim ucieczkę.
Zbliżcie się, synowie, posłuchajcie, co mówię, *
będę was uczył bojaźni Pańskiej.
Refren: Po wieczne czasy będę chwalił Pana.

Powściągnij swój język od złego, *
a wargi swoje od kłamstwa.
Od zła się odwróć, czyń dobrze, *
szukaj pokoju i dąż do niego.
Refren: Po wieczne czasy będę chwalił Pana.


Z Chrystusem zostałem przybity do krzyża
Ga 2, 19-20;
5, 24-25; 6, 14-17

Czytanie z listu świętego Pawła Apostoła do Galatów. Bracia: Ja dla Prawa umarłem przez Prawo, aby żyć dla Boga: razem z Chrystusem zostałem przybity do krzyża. Teraz zaś już nie ja żyję, lecz żyje we mnie Chrystus. Choć nadal prowadzę życie w ciele, jednak obecne życie moje jest życiem wiary w Syna Bożego, który umiłował mnie i samego siebie wydał za mnie.
A ci, którzy należą do Chrystusa Jezusa, ukrzyżowali ciało swoje z jego namiętnościami i pożądaniami. Mając życie od Ducha, do Ducha się też stosujmy.
Co do mnie, nie daj Boże, bym się miał chlubić z czego innego, jak tylko z krzyża Pana naszego Jezusa Chrystusa, dzięki któremu świat stał się ukrzyżowany dla mnie, a ja dla świata. Bo ani obrzezanie nic nie znaczy ani nieobrzezanie, tylko nowe stworzenie. Na wszystkich tych, którzy się tej zasady trzymać będą, i na Izraela Bożego niech zstąpi pokój i miłosierdzie!
Odtąd niech już nikt nie sprawia mi przykrości: przecież ja na ciele swoim noszę blizny, znamię przynależności do Jezusa.


Oto słowo Boże.


por. Mt 11, 25

Alleluja, alleluja, alleluja.
Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi,
że tajemnice królestwa objawiłeś prostaczkom.

Alleluja, alleluja, alleluja.


Zakryłeś te rzeczy przed mądrymi,
a objawiłeś je prostaczkom
Mt 11, 25-30
Słowa Ewangelii według św. Mateusza. W owym czasie Jezus przemówił tymi słowami: "Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi, że zakryłeś te rzeczy przed mądrymi i roztropnymi, a objawiłeś je prostaczkom. Tak, Ojcze, gdyż takie było Twoje upodobanie. Wszystko przekazał Mi Ojciec mój. Nikt też nie zna Syna, tylko Ojciec, ani Ojca nikt nie zna, tylko Syn, i ten, komu Syn zechce objawić.
Przyjdźcie do Mnie wszyscy, którzy utrudzeni i obciążeni jesteście, a Ja was pokrzepię. Weźcie moje jarzmo na siebie i uczcie się ode Mnie, bo jestem cichy i pokorny sercem, a znajdziecie ukojenie dla dusz waszych. Albowiem jarzmo moje jest słodkie, a moje brzemię lekkie".


Oto słowo Pańskie.

Odmawia się Wierzę w jednego Boga...


 

Prosimy Cię, Panie, aby te dary, które składamy Ci w ofierze w dniu narodzin dla nieba świętego Pawła, naszego ojca, * stały się dla nas zbawienne i przez Ciebie zostały przyjęte. Przez Chrystusa, Pana naszego.


 

Zaprawdę, godne to i sprawiedliwe, słuszne i zbawienne, * abyśmy zawsze i wszędzie Tobie składali dziękczynienie, * Panie, Ojcze święty, wszechmogący, wieczny Boże, * przez naszego Pana Jezusa Chrystusa.
W odwiecznym zamyśle zbawienia * zechciałeś, aby Lud Wybrany przemierzył pustynię, * by zawrzeć z Tobą przymierze, będące obrazem wiecznego przymierza w krwi Twojego Syna. * On to, gdy nadeszła pełnia czasów, * uświęcił pustynię, gdy przez Józefa i Maryję został zaniesiony do Egiptu. * Zanim zaczął głosić Królestwo Niebieskie, * został zaprowadzony przez Ducha na pustynię, aby być kuszony przez odwiecznego wroga, * ukazując nam, że modlitwą i pokutą możemy pokonać wszelkie zakusy złego, * aby jedynie Ciebie uwielbiać i tylko Tobie samemu służyć. * Ty pozwoliłeś, aby święty Paweł doświadczył życia na pustyni, by posiąść Ciebie samego. * Teraz jaśnieje on na naszej drodze jako przewodnik i mistrz ewangelicznej doskonałości, * abyśmy i my mogli odnieść w naszym śmiertelnym ciele paschalne zwycięstwo Twojego Syna.
Wdzięczni za te dary Twojej dobroci, * zjednoczeni z Aniołami i Świętymi, * śpiewamy nieustannie hymn Twojej chwały...


Ps 111, 4-5

Sprawił, że trwa pamięć Jego cudów, * Pan jest miłosierny i łaskawy. * Dał pokarm bogobojnym, * pamiętać będzie wiecznie o swoim przymierzu.


 

Panie, nasz Boże, Ty zechciałeś pokrzepić świętego Pawła doczesnym pokarmem i doprowadzić do siebie,  pokornie Cię błagamy, abyśmy posileni świętymi Darami * mogli osiągnąć udział w Twojej wiekuistej chwale. Przez Chrystusa, Pana naszego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz